bromfiets in Engeland (formaliteiten)
Johannes
2011-07-13 08:49:05 UTC
Zie http://www.wittekentekenplaat.nl/shopnews.asp?type=Uk (-England ) : Rij-
en kentekenbewijzen:
Rij- en kentekenbewijzen
De Nederlandse rij- en kentekenbewijzen worden erkend. Voor het besturen van
een bromfiets is een bromfietscertificaat of een rijbewijs A of B vereist.
Voor een Nederlandse brom- en snorfiets is een HH-kentekenbewijs vereist.
Eén kentekenplaat is voldoende (achterop). Nederlandse motorvoertuigen met
een nieuwe kentekenplaat hoeven binnen de EU en Zwitserland niet meer
voorzien te zijn van een NL-sticker. Aanhangwagens, caravans en fietsdragers
moeten altijd voorzien zijn van de NL-sticker. WA Verzekeringsbewijs is
verplicht. Let op: Op Guernsey worden kampeerauto's niet toegelaten. Het
meenemen van een vouwwagen is wel toegestaan. Op de Scilly eilanden worden
caravans noch kampeerauto's toegelaten. Ook op het eiland Man is de
tijdelijke invoer van caravans verboden. Kampeerauto's worden hier wel
geaccepteerd.

Het bericht zou van 26 oktober 2010 zijn. Maar ik twijfel sterk aan de
juistheid ervan.

Nederlandse bromfietsers zie geen rijbewijs A of B hebben, zouden in
Engeland het bromfietscertificaat mogen gebruiken. Dat bromfietscertificaat
is al lang afgeschaft (en is het rijbewijs AM geworden, rijbewijs A of B
volstaat ook)!!!
En waarom een HH-kentekenbewijs? Alle Nederlandse bromfietsen hebben al
jaren een eigen kentekenplaat. En het Nederlandse kentekenbewijs wordt in
Engeland (en in de hele EU) gewoon erkend. Dat staat er ook. Waarom dan toch
dat HH-kenteken?
(Ter informatie: de HH-kentekenplaat was de kentekenplaat die een
Nederlandse bromfiets in het internationale verkeer in sommige landen moest
hebben, toen bromfietsen nog geen eigen kenteken hadden; was in de praktijk
zeer zeldzaam.)
Hier lijkt mij de informatie erg verouderd te zijn, ondanks de datum van
eind 2010 boven het bericht.

Overigens vraag ik mij af waarom op de bromfietskentekenplaat géén blauwe
euroband zit met "NL" erop, zoals die bij de GAIK-kentekenplaten voor
auto's, motorfietsen en gekentekende aanhangwagens wél erop zit. Je zult dus
als Nederlandse bromfietser in Engeland een NL-sticker moeten hebben volgens
bij internationaal verdrag voorgeschreven model en formaat, waarvoor op de
bromfiets zelden plaats is.
Johannes
2011-07-13 09:16:46 UTC
Post by Johannes
[...]
Ook hieruit volgt dat het bericht wellicht sterk verouderd is:
Er staat dat als de NL-aanduiding al op de eurobande van de kentekenplaat
staat, een NL-sticker (mag i.p.v. een sticker ook een plaat of eigen
schilderwerk zijn) binnen de EU en Zwitserland niet meer nodig is.
Maar ook in Liechtenstein, Noorwegen en IJsland is tegenwoordig die NL-plaat
dan niet meer verplicht (naar in alle andere landen en gebieden buiten de EU
formeel wel).
Overigens vallen de Britse Kanaaleilanden, het eiland Man en Gibraltar niet
onder het Verenigd Koninkrijk en ook niet onder de EU. Iets wat wél in het
bericht had mogen staan. Al was het maar voor de invoerrechten van wat je
daarvandaan meebrengt (troost je, de whisky is op Jersey taxfree duurder dan
mét alle taksen gewoon bij de slijter in Nederland).

Overigens is controle op de aanwezigheid van de NL-sticker in landen en
gebieden waar die sticker wél verplicht is (en beboeting als die sticker
ontbreekt of niet volgens officieel formaat en model is), zeldzaam. Één keer
heb ik zo'n controle meegemaakt: bij het binnenrijden van Bosnië-Hercegowina
vanuit Kroatië in september 2009. Maar alles was bij mij in orde.